Két bejegyzéssel ezelőtt a világ 10 legnagyobb aranybányáját ismerhettük meg, mely poszt megírását követően már oly sokszor emlegetett kollégám megjegyezte: "azé' kíváncsi lennék, hogy mivel dolgoznak a srácok odalent". Emlékszem, még gyerekkoromban nekem is volt rengeteg játék dömperem és markolóm, amivel naphosszat képes voltam játszani a traktorgumi homokozóban, nyáron olykor még esőben is, anyám nagy örömére. Azóta eltelt jópár év és felnőttem, de még ma is csodálom ezeket a hatalmas monstrumokat, amelyeket maximum tévében látunk, hacsak nem a bányászat a fő profilunk és itt nem az ásó-csákány párosra gondolok. Persze csak néhány nehézgépet említek meg, az összes felsorolása lehetetlen. Következzék: aranybányászat expert fokozaton.
Ahhoz, hogy kibányásszuk az ércet, a Caterpillar több gépet is ajánl. Én egy igazi brutál nehézgépet választottam, a CAT 8750-es, nagy vonóköteles bányagépet:
A külszíni bányászat egyik nagy kedvence világszerte. Nem csoda, hiszen ezzel akár egy hegyet is le lehet bontani rövid idő alatt. Nézzük a számokat: amikor a majd 130 köbméteres kanál (130!!!) tele van, akkor a gép hozzávetőleges súlya 5,8 és 7,5 ezer tonna között mozog, attól függően, hogy éppen mit bányásznak. Akár 383 tonnát is képes egyszerre mozgatni. A vonókötél hossza 109 és 130 méter lehet (ez opcionális), tehát kényelmesen elér szinte bármit biztonságos távolból.
Pakoljunk fel! A CAT 994H kerekes rakodó:
Állat! Elsőre ez jut eszembe róla. Ez a szörny 7 fordulatból könnyen meg tud pakolni egy 793-as méretű tehergépet, ami nem sokkal kisebb, mint a majd lejjebb látható 797F tehergép. Az 1577 lóerős motor közel 200 tonnát mozgat, de nem okoz gondot az a plusz 35 tonna sem, amit elbír a 36 köbméteres kanál. Hossza 18,9 méter, magassága a vezető fülke tetejéig 6,75 méter, ha teljesen kiemeli a kanalat, akkor 13,8 méter.
A végére hagytam kölyökkorom kedvencét (persze ez egy újabb típus), ami jelenleg a Caterpillar csúcs gépe a bányászati teherszállítást illetően, a 2008-ban debütált CAT 797F.
A gyártó a weboldalán (mining.cat.com) ultra osztályú gépként említi, s talán okkal: kategóriája legnagyobbika minden tekintetben. Súlya üresen 624 tonna, megpakolva még adjunk hozzá 363 tonnát. Ezt a terhet egy V20-as, majd 3800 lóerős motor segít elcipelni, amely 68 km/h sebességre képes hetedik sebességben, teljes terhelés mellett. Hossza 14,5 méter, magassága 7 méter, kiemelt platóval 15 méter. A sofőrt 8 fedélzeti számítógép segíti a vezetésben. Óránként kb 300 liter üzemanyagot fogyaszt, de egy 12 órás műszakot egy tankolással simán végig lehet csinálni, amiről egy 3785 literes tank gondoskodik. Kerekei 3,9 méter magasak, súlyukat tekintve egyenként 5,3 tonnát nyomnak. Ebből a 797F 6 darabot használ, ami ha elkopik, akkor potom 30.000 $-ért lehet rendelni másikat (persze nem a szett, hanem darabja ennyi) a Michelintől vagy a Bridgestone-tól. Maga a gép teljes felszereléssel 3,4 millió amerikai dollárba kerül. Fontos megjegyezni! Ahol már ilyen, és ehhez hasonló bányagépeket használnak, ott nagyon nagy szerepe van a precizitásnak. Többek között arra is oda kell figyelni, hogy a kotrógép kapacitásának egész számú többszöröse kell, hogy legyen a teherautó kapacitása, különben nem költséghatékony a művelet.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.